Sociologia dei consumi

A.A. 2024/2025
9
Crediti massimi
60
Ore totali
SSD
SPS/08
Lingua
Italiano
Obiettivi formativi
Le società contemporanee tendono ad essere sempre meno caratterizzate esclusivamente dai processi produttivi e dalla struttura di classe e sempre più dalle pratiche di consumo e dagli stili di vita. In effetti, con la crescita del tempo libero, la de-politicizzazione dell'appartenenza e lo sviluppo della cultura promozionale e commerciale, le pratiche di consumo vanno ricoprendo un ruolo crescente nella sistema di vita occidentale. Partendo dall'idea che il consumo non è solo un fenomeno economico, ma anche e soprattutto un fenomeno culturale e politico, il corso vuole innanzi tutto prendere in esame il dibattito sulla nascita della società di consumo nonché i più importanti contributi economici, antropologici e sociologici alla teoria dell'azione di consumo e, poi, analizzare alcune delle più significative manifestazioni della cultura di consumo contemporanea, dalla pubblicità al consumo critico, dallo shopping al cenare fuori, dai disturbi alimentari ai consumi devianti.
Risultati apprendimento attesi
I risultati attesi sono quelli di ottenere una conoscenza teorica del dibattito sulla sociologia dei consumi e di riuscire ad applicare queste competenze nell'analisi delle società contemporanee e di casi specifici.
Corso singolo

Questo insegnamento può essere seguito come corso singolo.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Secondo trimestre

Programma
This course introduces students to the sociological analysis of new consumption patterns that have recently impacted the ongoing social, economic and cultural practices of the consumer society, by focusing particularly on advertising communication. Students will learn how to analyze and interpret advertisements and the role advertising plays in society, culture, and the economy. The course will begin by exploring the historical and social contexts in which advertising has evolved and exists today as a central aspect of capitalist economy and consumer society. This will involve looking at social structures, economic conditions, media institutions, and governmental regulations. The course will then examine the creation of advertising content. On the one hand, by identifying the internal rules and structuring principles which underlie advertising messages and enable them to be meaningful. On the other hand, by describing the various networks of organizations and professionals that collaborate to bring advertisements to life as well as the motivations and interests that drive those different agents. Throughout this section, the students will become familiar with and learn to apply a variety of sociological tools. Finally, the course will examine the ways in which advertising is enlisted in processes of cultural representation and identity construction, by considering the place of advertisements in society, and the place of society in advertisements.
Prerequisiti
None.
Metodi didattici
Lectures, group presentations, and assignments.
Materiale di riferimento
The attending students will be tested on reading material that will be made available to the students who will regularly attend the course.

The non-attending students will be tested on the following books: (1.) Sociologia dei consumi, by Vanni Codeluppi, Carocci, 2022; (2.) Cultural branding: Come i brand diventano icone, by Douglas B. Holt, Luiss University Press, 2023. Note: all chapters of these books need to be studied for passing the exam.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
For the attending students, there will be a reading presentation in addition to a in-class written examination. Details on the final exam will be distributed in class at the beginning of the course.

For the non-attending students, there will be a final exam with open questions covering all the chapters of the two following books: (1.) Sociologia dei consumi, by Vanni Codeluppi, Carocci, 2022; (2.) Cultural branding: Come i brand diventano icone, by Douglas B. Holt, Luiss University Press, 2023.
SPS/08 - SOCIOLOGIA DEI PROCESSI CULTURALI E COMUNICATIVI - CFU: 9
Lezioni: 60 ore
Docente: Nardella Carlo
Turni:
Turno
Docente: Nardella Carlo
Docente/i
Ricevimento:
Giovedì, 9:00-12:00 (previa richiesta di appuntamento e conferma dell'incontro da parte del docente)
Ufficio o MS Teams