English for communication in management
A.A. 2018/2019
Obiettivi formativi
· Raggiungimento delle competenze linguistiche relative al livello B2 stabilito dal European Common Framework of Reference for Languages.
· Diventare consapevoli del ruolo svolto dalla lingua inglese nell'ambito della globalizzazione e della diversificazione culturale.
· Saper descrivere le funzioni e le competenze del human resource manager nell'ambito di una azienda.
· Apprendimento delle strategie relative alle abilità comunicative della lettura, scrittura, ascolto ed esposizione orale.
· Utilizzo delle quattro abilità comunicative nell'ambito lavorativo del settore delle risorse umane.
· Apprendimento ed uso delle strutture grammaticali e lessicali specifiche della lingua inglese nell'ambito professionale delle risorse umane.
· Comprensione di testi di economia riguardanti il mondo del business.
· Produzione di documenti scritti quali lettere , e-mail, CV, relazioni, memo.
· Saper condurre una conversazione telefonica, un meeting , una discussione, saper negoziare ed argomentare.
· Saper progettare, realizzare ed esporre una presentazione dopo aver effettuato una ricerca delle fonti e dei contenuti ed averli organizzati secondo i suggerimenti forniti durante il corso.
· Diventare consapevoli del ruolo svolto dalla lingua inglese nell'ambito della globalizzazione e della diversificazione culturale.
· Saper descrivere le funzioni e le competenze del human resource manager nell'ambito di una azienda.
· Apprendimento delle strategie relative alle abilità comunicative della lettura, scrittura, ascolto ed esposizione orale.
· Utilizzo delle quattro abilità comunicative nell'ambito lavorativo del settore delle risorse umane.
· Apprendimento ed uso delle strutture grammaticali e lessicali specifiche della lingua inglese nell'ambito professionale delle risorse umane.
· Comprensione di testi di economia riguardanti il mondo del business.
· Produzione di documenti scritti quali lettere , e-mail, CV, relazioni, memo.
· Saper condurre una conversazione telefonica, un meeting , una discussione, saper negoziare ed argomentare.
· Saper progettare, realizzare ed esporre una presentazione dopo aver effettuato una ricerca delle fonti e dei contenuti ed averli organizzati secondo i suggerimenti forniti durante il corso.
Risultati apprendimento attesi
Non definiti
Periodo: Secondo trimestre
Modalità di valutazione: Esame
Giudizio di valutazione: voto verbalizzato in trentesimi
Corso singolo
Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.
Programma e organizzazione didattica
Edizione unica
Periodo
Secondo trimestre
STUDENTI FREQUENTANTI
Programma
MODULE 1: AN INTRODUCTION TO ENGLISH AS GLOBAL LANGUAGE AND ESP .
English as 'Lingua franca': outlines of English language development and its impact on the world politics, economics and science. LSPs, discourse, registers, genres. Intercultural issues: the globalization.
Study skills : how to learn and memorize vocabulary
Introduction to language skills : reading, writing , listening, speaking.
Introduction to text analysis.
Materiale di riferimento :
Miriam Bait , Patrizia Zampetti : 'Working in Human Resources : strategic language skills for effective communication'
Part one . Lumi Edizioni.
Materiali su Ariel
MODULE 2: WRITTEN WORKPLACE COMMUNICATION SKILLS
Reading skills : skimming and scanning newspapers and specialized articles about business.
Writings skills: patterns of written formal and informal communication. Use of linkers, chunks of language and specific vocabulary. Samples of memos, letters, faxes, e-mails, reports, CVs, the cover letter.
Vocabulary and Grammar Revision
Materiale di riferimento :
Miriam Bait, Patrizia Zampetti : 'Working in Human Resources : strategic language skills for effective communication' Lumi Edizioni . Part one .Part two.
Materiali su Ariel
MODULE 3: SPOKEN WORKPLACE COMMUNICATION
Spoken workplace communication skills. Listening Skills: short telephone conversations and teleconferencing, discussions and presentations. Speaking skills: making presentations, presenting an argument, participating in meetings. Focus on language functions and patterns, persuasive and argumentative speech. Case studies.
Vocabulary and Grammar Revision
Materiale di riferimento :
Miriam Bait , Patrizia Zampetti : 'Working in Human Resources : strategic language skills for effective communication'
Lumi Edizioni. Part 3
Materiali su Ariel
English as 'Lingua franca': outlines of English language development and its impact on the world politics, economics and science. LSPs, discourse, registers, genres. Intercultural issues: the globalization.
Study skills : how to learn and memorize vocabulary
Introduction to language skills : reading, writing , listening, speaking.
Introduction to text analysis.
Materiale di riferimento :
Miriam Bait , Patrizia Zampetti : 'Working in Human Resources : strategic language skills for effective communication'
Part one . Lumi Edizioni.
Materiali su Ariel
MODULE 2: WRITTEN WORKPLACE COMMUNICATION SKILLS
Reading skills : skimming and scanning newspapers and specialized articles about business.
Writings skills: patterns of written formal and informal communication. Use of linkers, chunks of language and specific vocabulary. Samples of memos, letters, faxes, e-mails, reports, CVs, the cover letter.
Vocabulary and Grammar Revision
Materiale di riferimento :
Miriam Bait, Patrizia Zampetti : 'Working in Human Resources : strategic language skills for effective communication' Lumi Edizioni . Part one .Part two.
Materiali su Ariel
MODULE 3: SPOKEN WORKPLACE COMMUNICATION
Spoken workplace communication skills. Listening Skills: short telephone conversations and teleconferencing, discussions and presentations. Speaking skills: making presentations, presenting an argument, participating in meetings. Focus on language functions and patterns, persuasive and argumentative speech. Case studies.
Vocabulary and Grammar Revision
Materiale di riferimento :
Miriam Bait , Patrizia Zampetti : 'Working in Human Resources : strategic language skills for effective communication'
Lumi Edizioni. Part 3
Materiali su Ariel
Propedeuticità
Steady reading of 'The Economist' , 'Wall Street Journal'
Prerequisiti
The entry level of English competence required is B1 (Common European Framework of Reference for Languages).
The English competence expected at the end of the course is B2 (Common European Framework of Reference for Languages). However, B2 competence in itself is not sufficient as it needs to be integrated with specific research and business communication skills, as described in the program.
Accordingly, no international certification will be accepted as a substitute for any part of the exam.
The English competence expected at the end of the course is B2 (Common European Framework of Reference for Languages). However, B2 competence in itself is not sufficient as it needs to be integrated with specific research and business communication skills, as described in the program.
Accordingly, no international certification will be accepted as a substitute for any part of the exam.
Materiale di riferimento
STUDENTI NON FREQUENTANTI
Miriam Bait, Patrizia Zampetti: . 'Working in Human Resources : strategic language skills for effective communication'. Lumi Edizioni
Materiali su Ariel
Materiali su Ariel
Materiale di riferimento
Miriam Bait, Patrizia Zampetti : . 'Working in Human Resources : strategic language skills for effective communication'
Lumi Edizioni
Materiali su Ariel
C. Johnson, 'Intelligent Business. Skills Book - Intermediate' (+ CD ROM), Longman. (UNITS 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14)
Lumi Edizioni
Materiali su Ariel
C. Johnson, 'Intelligent Business. Skills Book - Intermediate' (+ CD ROM), Longman. (UNITS 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14)
L-LIN/12 - LINGUA E TRADUZIONE - LINGUA INGLESE - CFU: 9
Lezioni: 60 ore
Docente:
Zampetti Patrizia