Analytics for complex organizations
A.A. 2024/2025
Obiettivi formativi
Students of this course will acquire a basic knowledge of the use of data within complex organizations to analyze, diagnose, and interpret events, processes and outcomes; a general knowledge of the basics of organization theory, organization design and human resource management processes; the fundamentals of data management and social network analysis
Risultati apprendimento attesi
Students will be able to identify data sources and structure data collection in order to understand the basic organizational processes and to manage human resources through adequate data analytics.
Periodo: Terzo trimestre
Modalità di valutazione: Esame
Giudizio di valutazione: voto verbalizzato in trentesimi
Corso singolo
Questo insegnamento può essere seguito come corso singolo.
Programma e organizzazione didattica
Edizione unica
Responsabile
Periodo
Terzo trimestre
Programma
1. Che cosa intendiamo per analytics nelle organizzazioni?
2. I dati per l'organizzazione
3. Competitive strategy analytics
4. Organizational Network Analysis
5. Analytics per l'HR
2. I dati per l'organizzazione
3. Competitive strategy analytics
4. Organizational Network Analysis
5. Analytics per l'HR
Prerequisiti
Conoscenza base delle dinamiche organizzative e gestionali
utilizzo di R
utilizzo di R
Metodi didattici
Lezioni, discussioni di casi, testimonianze
Materiale di riferimento
Levenson, A., 2015. Strategic analytics: Advancing strategy execution and organizational effectiveness. Berrett-Koehler Publishers.
Slide del corso
Slide del corso
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Gli studenti saranno valutati sulla base di un esame individuale e di un project work con utilizzo di R
SECS-P/10 - ORGANIZZAZIONE AZIENDALE - CFU: 6
Lezioni: 40 ore
Docenti:
Ruberti Alessandro, Solari Luca
Docente/i
Ricevimento:
Per il ricevimento inviare una mail a [email protected]
Stanza n. 16 - Dipartimento di Scienze Sociali e Politiche - Sede Via Conservatorio 7