Logics for ai
A.A. 2024/2025
Obiettivi formativi
By studying some of the most relevant applications of logic to AI systems, students will gain knowledge of their use and applications. The course includes activities for understanding the use of logics for knowledge representation and reasoning under uncertainty and with defeasible rules, verification, single and multi-agent information models, and for formal analyses of trustworthy and fair AI systems. Such notions and methods will be valuable in any activity requiring advanced reasoning and problem-solving abilities in the computational domain with particular reference to AI.
Risultati apprendimento attesi
The course provides knowledge of formal methods and logics in the area of computing, information transmission, knowledge representation and verification, trustworthiness essential for the analysis and understanding of AI systems. The course provides basic knowledge and technical skills in the following topics:
- Logics of Program Correctness
- Process Algebra & Temporal Logics
- Multi-Agent Systems
- Reasoning under Uncertainty
- Trustworthy AI
Skills acquisition and ability to apply knowledge:
At the end of the course, students are expected to be able to:
- formally express reasoning about computational processes;
- formally describe informational structures and reason on them.
- formally model interacting systems under uncertainty and with defeasible rules
- formally define desirable properties of computational systems like fairness and trustworthiness.
- Logics of Program Correctness
- Process Algebra & Temporal Logics
- Multi-Agent Systems
- Reasoning under Uncertainty
- Trustworthy AI
Skills acquisition and ability to apply knowledge:
At the end of the course, students are expected to be able to:
- formally express reasoning about computational processes;
- formally describe informational structures and reason on them.
- formally model interacting systems under uncertainty and with defeasible rules
- formally define desirable properties of computational systems like fairness and trustworthiness.
Periodo: Secondo semestre
Modalità di valutazione: Esame
Giudizio di valutazione: voto verbalizzato in trentesimi
Corso singolo
Questo insegnamento può essere seguito come corso singolo.
Programma e organizzazione didattica
Edizione unica
Responsabile
Periodo
Secondo semestre
Programma
- Logica Proposizionale
- Logica Modale and Multi-modale
- Logiche Temporali
- Logiche per Dati, Bias e Fiducia
Ambiente Moodle: https://myariel.unimi.it/course/view.php?id=3580
- Logica Modale and Multi-modale
- Logiche Temporali
- Logiche per Dati, Bias e Fiducia
Ambiente Moodle: https://myariel.unimi.it/course/view.php?id=3580
Prerequisiti
Preferibile la conoscenza di Logica proposizionale e del Primo Ordine.
Metodi didattici
Lezioni frontali, flipped-class ed esercitazioni.
Materiale di riferimento
Handouts del Docente.
Materiali aggiuntivi:
R.J. Brachman, H.J. Levesque. Knowledge Representation and Reasoning. MK, 2004. [selected chapters]
M.Huth, M.Ryan, Logic in Computer Science, CUP 2004. [selected chapters]
C. Bayer, J.P. Katoen, Principles of Model-Checking, MIT Press, 2008. [selected chapters]
G.Primiero. On the Foundations of Computing. OUP, 2019. [selected chapters]
Selezione di articoli scientifici.
Materiali aggiuntivi:
R.J. Brachman, H.J. Levesque. Knowledge Representation and Reasoning. MK, 2004. [selected chapters]
M.Huth, M.Ryan, Logic in Computer Science, CUP 2004. [selected chapters]
C. Bayer, J.P. Katoen, Principles of Model-Checking, MIT Press, 2008. [selected chapters]
G.Primiero. On the Foundations of Computing. OUP, 2019. [selected chapters]
Selezione di articoli scientifici.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Per studenti frequentanti:
- flipped classroom
- test di valutazione intermedia
- preparazione di un paper su tema concordato.
Nel caso di mancato svolgimento o insufficienza in almeno una prova, esame scritto al termine del corso con domande a risposta multipla e risposta aperta per la verifica della comprensione dei concetti e delle definizioni, con esercizi formulati per valutare la capacità di risoluzione di problemi.
Studenti non frequentanti: esame scritto con domande a risposta multipla e risposta aperta per la verifica della comprensione dei concetti e delle definizioni, con esercizi formulati per valutare la capacità di risoluzione di problemi.
- flipped classroom
- test di valutazione intermedia
- preparazione di un paper su tema concordato.
Nel caso di mancato svolgimento o insufficienza in almeno una prova, esame scritto al termine del corso con domande a risposta multipla e risposta aperta per la verifica della comprensione dei concetti e delle definizioni, con esercizi formulati per valutare la capacità di risoluzione di problemi.
Studenti non frequentanti: esame scritto con domande a risposta multipla e risposta aperta per la verifica della comprensione dei concetti e delle definizioni, con esercizi formulati per valutare la capacità di risoluzione di problemi.
Docente/i
Ricevimento:
Martedì, ore 14:00-17:00. Gli studenti sono sempre pregati di contattare il docente per email per confermare data e ora.
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