Languages of the media

A.A. 2024/2025
6
Crediti massimi
40
Ore totali
SSD
L-LIN/11
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
The course focuses on the study of media discourse and languages from a critical perspective. The course aims to provide students with the main conceptual tools for the analysis and critical understanding of the most popular forms of mediated communication, focusing its attention in particular on their role in the processes of public opinion formation. The course highlights the specificities of different forms of communication and media language through a series of case studies and examples discussed in class.
Risultati apprendimento attesi
At the end of the course, students will be able to critically understand and interpret the most common media languages, with a particular focus on those employed in public opinion mediation. They will be able to contextualize media messages and their meaning in relation to their social, cultural and historical context. Since the course is delivered in English, it constitutes an important opportunity for students to improve their knowledge and understanding of the English language, with particular regard to the specific terminology of the media industry.
Corso singolo

Questo insegnamento può essere seguito come corso singolo.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Primo trimestre

Programma
(1) To teach students to "read" industrially produced media texts that serve the purposes of rhetorical persuasion or ideological justification for particular media, social, or technological practices
(2) To familiarize students with the work of Raymond Williams, particularly his classic Keywords
(3) To help students become more confident in calling bullshit on bad ideas.
(4) To familiarize students with the language of the corporate boardroom suite, especially as it is written in English.
Prerequisiti
Capacità di base di listening, reading e speaking in inglese.
Metodi didattici
Lezioni frontali + lavoro di gruppo in classe
Materiale di riferimento
"Future Shock: Manifestos in the Digital Age." Julian Hanna [2019]

"Histories of Technology Culture Manifestos: Their Function in Shaping Technology Cultures and Practices," by Ellen K. Foster. Digital Culture and Society 6(1): 57-83 [2010]

"Social Media and Bullshit." (2015) By Rasmus Kleis Nielsen. Social Media + Society. First Published May 11, 2015

Keywords, by Raymond Williams. Oxford, UK; Oxford University Press [1976]

On Bullshit. Princeton, by Harry Frankfurt. Princeton, NJ: Princeton University Press. [2005]

"The New Spirit of Capitalism," by Luc Boltanski & Eve Chiapello. International Journal of Political and Cultural Sociology. 18(1): 161-188 [2005]

"Reviewed Work(s): From Counterculture to Cyberculture: Stewart Brand, the Whole Earth Network, and the Rise of Digital Utopianism by Fred Turner." Review by: Stephen R. Barley Administrative Science Quarterly 52 (3): 486-488

Handbook of Manifestos [pdf]:
"A Declaration of the Independence of Cyberspace," John P. Barlow.
The Scum Manifesto, Valerie Solanas.
"The Futurist Manifesto," Filippo Tommaso Marinetti
"Port Huron Statement of the Students for a Democratic Society," Students for a Democratic Society
"Bauhaus Manifesto and Program," Walter Gropius.
"The Airbnb Manifesto," Airbnb
The Cluetrain Manifesto," David Weinberger
"A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist- Feminism in the Late Twentieth Century," Donna Haraway
"The Mark Manifesto," Mark Zuckerberg
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Voti ed esami: FREQUENTANDO

Il tuo voto sarà basato su 2 componenti:
(1) Un tuo manifesto, scritto in un piccolo gruppo (se partecipi in presenza) o da solo (se partecipi virtualmente, non partecipi o scegli questa opzione in presenza).
o 500 parole
o Non sono necessarie referenze.
o Da consegnare almeno una settimana prima dell'esame scritto.
(2) Un esame scritto di persona (scelta multipla/vero falso/risposta breve)

Voti ed esami: NON FREQUENTANTI

Il tuo voto sarà basato su 2 componenti:
(1) Un saggio di 1500 parole che risponde alla seguente domanda:
o "Perché il manifesto - una volta inteso come un documento radicale progettato per promuovere un cambiamento politico progressista - è stato abbracciato dalle organizzazioni e dall'ideologia capitalista, in particolare dall'industria tecnologica? Rispondi alla domanda citando almeno cinque letture in classe che non siano manifesti.
o Da consegnare almeno una settimana prima dell'esame scritto.
(2) Un esame scritto di persona (scelta multipla / vero falso / risposta breve).
L-LIN/11 - LINGUE E LETTERATURE ANGLO-AMERICANE - CFU: 6
Lezioni: 40 ore
Turni:
Turno
Docente: Anderson Christopher
Docente/i
Ricevimento:
mercoledì, dalle 11:00 alle 13:00
Via Conservatorio 7, piano terzo