Coping the challenges and cross-cultural issues of international development cooperation project

A.A. 2024/2025
3
Crediti massimi
20
Ore totali
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
Il laboratorio professionalizzante ha l'obiettivo di costruire o irrobustire alcune competenze trasversali. Queste competenze integrano il percorso di studi e consentono agli studenti di acquisire un primo bagaglio di abilità che afferiscono a un ambito professionale specifico, ma rientrano anche nel novero delle capacità interpersonali e comunicative generali che sono richieste dal mondo del lavoro.
Risultati apprendimento attesi
Attraverso modalità didattiche interattive e partecipate, il laboratorio professionalizzante consentirà di sviluppare sia conoscenze e competenze specifiche di ambiti professionali definiti, sia approcci didattici mirati a potenziare tanto le capacità di collaborazione, condivisione, problem solving, quanto quelle di utilizzare le conoscenze e competenze del proprio percorso in un particolare contesto di applicazione pratica.
Con numeri contenuti di partecipanti, ci sarà la possibilità di organizzare e monitorare il lavoro sia individuale sia di gruppo, in modo da costruire le migliori occasioni di applicazione delle conoscenze e comprensione acquisite.
I frequentanti prenderanno consapevolezza degli elementi chiave del tema del laboratorio, in modo da avere le coordinate base per potere elaborare un'opinione personale in merito.
Corso singolo

Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Responsabile
Periodo
Primo settimana

Programma
The workshop will take place in person between 17th and 21st February 2025.

The goal of the workshop is to enhance knowledge about international cooperation, improve, develop and strengthen skills in intercultural communication and international negotiation (in which the lecturer has extensive experience), and finally, to provide cognitive tools to approach and implement an international cooperation project.

After introduction to the workshop, a kick-off activity will be implemented.

The topics will include:

- International cooperation project overview: context, partners, outcomes, outputs, indicators, stakeholders, and other elements.
- International development cooperation: main approaches, indicators, strategic international stakeholders, and types of cooperation.
- Cross-cultural management: international negotiation and cross-cultural communication; negotiation processes and techniques; the concept of culture and "cultural dimensions".
- Sustainable development and economic growth index; UN 2030 Agenda.
- Global opportunities: tenders, bids, calls for proposals, expressions of interest, and others. How to identify and select them.
- Introduction to project cycle management and SWOT analysis.
- Soft/non-cognitive skills. Role playing session
- Practical application: deliverables for the final project work. Students will be asked to put themselves to the test (see below -Assessment methods and criteria-) following some guidelines provided by the lecturer.
- Project work classroom presentation, critical discussion and peer review
- Debriefing of the workshop

Timetable
17/02: h 14.00-18.00, classroom T2
18/02: h 14.00-18.00, classroom T2
19/02: h 14.00-18.00, classroom T2
20/02: h 14.00-18.00, classroom T2
21/02: h 14.00-18.00, classroom T2

IT IS REQUIRED A PERSONAL LAPTOP.
Prerequisiti
No special knowledge or skills are required.
Metodi didattici
The workshop includes:

- lectures
- laboratory teaching
- role-play
- peer to peer activities
- classroom discussions
- team working
Materiale di riferimento
Slides, references used in classrooom (secondary surces such as CIA Wordfact 2024, UNDP, weforum.org, official reports, multilateral organisations web pages, etc.) will be made available on Microsoft Teams.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Evaluation will be based on:

- Attendance (at least 16 hours out of 20- first lesson is mandatory)
- Participation in class activities, discussions and writing assignments.
- Individual /group Project Work (case studies analysis, document drafting upon evaluation , etc.) that will be showcased in the classroom.

Assessment parameters will be active participation in class, contribution to the clarity and soundness of the Project Work.
- CFU: 3
Laboratori professionalizzanti: 20 ore