Archaeology of the silk road

A.A. 2024/2025
6
Crediti massimi
40
Ore totali
SSD
L-OR/16
Lingua
Inglese
Obiettivi formativi
The course focuses on the archaeology, fine arts and material culture of the ancient 'Silk Road' regions. The course aims to introduce students to the issues of archaeology, fine arts, and material culture from Afghanistan to South and Central Asia. In particular, the focus will be on the period between the formation of the polities of the so-called 'Hellenistic Far East', up to the later political and economic control systems (Saka and Kushan phases) in the period between c. 300 BC and 350 BC. The geographical focus is on the Gandhara region (modern Pakistan and Afghanistan).
The study area specifically includes Afghanistan and other regions critical for their cultural heritage. For this reason, the course will introduce the main archaeological areas and sites, also addressing the issues of 'archaeological and monumental heritage' in the area, the question of 'archaeological contexts', presenting the history of studies and methodologies, and case studies.
Risultati apprendimento attesi
1.Knowledge and understanding: At the end of this course, students should have acquired a good understanding of the history and historical geography of the region, a fair knowledge of the main sites and excavations, as well as the main research topics with a focus on Gandharian art and archaeology, a good understanding of the topics discussed and the related methodologies, and, in particular, the following points: 1. Knowledge and critical understanding of the main topics concerning the cultural history of the study area.
2.Ability to apply knowledge and understanding: Correct evaluation of the historical-artistic importance of an artefact, a site or an archaeological area.
3.Making judgments: Formation of an autonomous idea, reasoned and free from preconceived theories, on the characterisations and transformations of the cultural territory, as well as on the characterisations and transformations of the cultural heritage of a civilisation.
4.Communication skills: Ability to autonomously interpret the main sources, with particular reference to Gandharian art and archaeology.
5.Learning skills: Autonomous capacity to interpret the main sources, written (in translation) and iconographic, in the field of cultural heritage; 6. Capacity to autonomously find and consult resources and basic tools for learning and updating knowledge and skills in the field of cultural heritage. 7. Ability to develop questions in a clear and articulate manner in order to deepen, complete and integrate the knowledge and skills learnt. 8. Ability to express with logical rigour in written and/or oral form the knowledge and skills learnt in the course of study.
Corso singolo

Questo insegnamento può essere seguito come corso singolo.

Programma e organizzazione didattica

Edizione unica

Periodo
Secondo semestre

Programma
https://www.unive.it/data/insegnamento/490369
Archeologia urbana
Santuari
Santuari e città
Il ruolo delle comunità religiose
Arte, élite e donazione
Architettura e tecnologia
Importazione e scambio di conoscenze tecniche
Dietro le élite: l'archeologia dei subalterni
Economia e produzione
Sistemi di controllo politico
Commercio e comunicazione
Fattori globali: il cambiamento climatico
Prerequisiti
Non necessario. Tuttavia, è preferibile una conoscenza di base della storia antica, della geografia e della storia dell'arte antica. Per gli studenti che necessitano di un aiuto specifico in tal senso, possono essere forniti materiali supplementari e tutoraggio.
Metodi didattici
Lezioni frontali con immagini e testi illustrati con Power Point. Questi ultimi saranno messi a disposizione degli studenti possibilmente prima di ogni lezione (o comunque subito dopo) sulla piattaforma universitaria Ariel.
Parte della lezione sarà dedicata alla discussione attiva degli argomenti principali.
Le esercitazioni di studio (sia asincrone che in classe) saranno condotte sui materiali caricati sulla piattaforma didattica Ariel.
Ogni 4 lezioni verrà richiesto un breve riassunto scritto (modalità asincrona). Questi riassunti verranno corretti individualmente dal docente via via che saranno presentati.
Materiale di riferimento
1a) Ciro Lo Muzio, Archeologia dell'Asia Centrale preislamica. Mondadori Università, Milano, 2017 (ISBN: 9788861844124): selected chapters.
1) Luca M. Olivieri. The archaeology of Gandhara. Oxford Research Encyclopedia, Anthropology, 2022.
2) Luca M. Olivieri, Stoneyards and Artists in Gandhara. The Buddhist Stupa of Saidu Sharif I, Swat (c. 50 CE) https://edizionicafoscari.unive.it/it/edizioni4/libri/978-88-6969-577-3/ : selected chapters
3) L.M. Olivieri, Digging up. Fieldwork guidelines for archaeology students. Sang-e-Meel, Lahore 2014 [available as a free resource]: selected chapters.
4) P. Newson and R. Young (ed.) Post-Conflict Archaeology and Cultural. Rebuilding Knowledge, Memory and Community from War-Damaged Material Culture. Routledge, New York, 2017: Chapter 13.
5) S. Withfield, Silk Roads: Peoples, Cultures, Landscapes. Thames and Hudson, London 2019: selected chapters.
6) Further readings to be downloaded from Ariel.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Verrà dato spazio alla discussione attiva degli argomenti principali per verificare la comprensione della materia.
La catalogazione individuale dei materiali e le esercitazioni di studio saranno condotte sui materiali caricati sulla piattaforma didattica Ariel.
Prima dell'esame, agli studenti sarà richiesto di completare due esercizi in classe: 1) un questionario; b) presentare un breve saggio di ricerca (max. 3000 parole in inglese) su un argomento scelto dal candidato che faccia riferimento e citi i testi studiati. Questi compiti saranno completati durante le ultime due lezioni.
Ogni 4 lezioni verrà richiesto un breve riassunto scritto (modalità asincrona). Questi riassunti verranno corretti individualmente dal docente via via che saranno presentati.
L-OR/16 - ARCHEOLOGIA E STORIA DELL'ARTE DELL'INDIA E DELL'ASIA CENTRALE - CFU: 6
Lezioni: 40 ore
Docente: Olivieri Luca Maria