American history and politics
A.A. 2024/2025
Obiettivi formativi
The course aims to provide students with tools for understanding American political language in relation to the differences between democratic language and non-democratic languages, analyzing the issue in an historical context.
Within this general framework, the course aims to provide students with the acquisition of knowledge and concepts related to:
- what kind of institutions were created in the United States - Congress, President, Supreme Court - how they think and how they speak;
- power and legitimacy of American political actors and of the two political parties - Democratic and Republican - considered in historical terms from their foundation up today;
- what is public history, between identity and ethnicity, between race and class;
- nature, tradition, society and community in American political language.
The objectives of the course are to provide students with an appropriate vocabulary for understanding and expressing themselves to define the different period of American history, as well as offering a key to interpreting topical political dynamics in contemporary American politics, developing on them critical thinking skills and independent judgment.
Within this general framework, the course aims to provide students with the acquisition of knowledge and concepts related to:
- what kind of institutions were created in the United States - Congress, President, Supreme Court - how they think and how they speak;
- power and legitimacy of American political actors and of the two political parties - Democratic and Republican - considered in historical terms from their foundation up today;
- what is public history, between identity and ethnicity, between race and class;
- nature, tradition, society and community in American political language.
The objectives of the course are to provide students with an appropriate vocabulary for understanding and expressing themselves to define the different period of American history, as well as offering a key to interpreting topical political dynamics in contemporary American politics, developing on them critical thinking skills and independent judgment.
Risultati apprendimento attesi
Corcerning knowledge and understanding the course aims to apply original ideas in a research context, and to solve new problems in the field, making judgements on new issues, as well as the ability to communicate these skills to a broad publlic. Finally with the exercise of the comprension of historical cases we will try to obtain learning skills to study in an autonomus way.
Periodo: Secondo trimestre
Modalità di valutazione: Esame
Giudizio di valutazione: voto verbalizzato in trentesimi
Corso singolo
Questo insegnamento può essere seguito come corso singolo.
Programma e organizzazione didattica
Edizione unica
Responsabile
Periodo
Secondo trimestre
Programma
Il programma si occupa della storia e della politica degli Stati Uniti con un'attenzione particolare alla creazione della Costituzione americana, la nascita del welfare state, lo sviluppo del conservatorismo moderno, dei poteri del presidente e del Congresso e del tema sempre più importante della sicurezza nazionale. Seguendo la storia americana, così come le principali interpretazioni che sono cambiate nel corso del tempo, questi temi ci aiuteranno a capire la politica americana di oggi. L'analisi dei documenti originali sul sito del corso e sulla banca dati American's Historical Newspapers completerà il percorso di studio.
Prerequisiti
Nessuno.
Metodi didattici
Lezioni con uso di slides, PowerPoint, immagini, pagine web e video.
Materiale di riferimento
Jill Lepore, These Truths. A History of the United States, Norton, New York, 2018.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
L'esame consiste in una discussione orale sugli argomenti trattati nel corso. E' prevista anche una relazione scritta su un articolo a scelta estratto dagli studenti dalla banca dati online American Historical Newspapers che si occupi di uno degli avvenimenti importanti illustrati. Più in generale l'esame oltre ad appurare che gli studenti abbiano appreso gli le nozioni oggetto del corso punta a usare le informazioni raccolte per farsi un'idea su come risolvere i problemi contemporanei e riuscire a comunicare queste soluzioni a un pubblico più ampio.
SPS/05 - STORIA E ISTITUZIONI DELLE AMERICHE - CFU: 6
Lezioni: 40 ore
Docente:
Sioli Marco Mario
Turni:
Turno
Docente:
Sioli Marco MarioDocente/i
Ricevimento:
Il mercoledì dalle 13,00 alle 16,00.
Milano, Via Passione 13, stanza 112.