Philosophy of the social sciences
A.A. 2020/2021
Obiettivi formativi
The course aims at familiarizing students with the main issues discussed in contemporary philosophy of the social sciences, with particular emphasis on social ontology and rational choice theory.
Risultati apprendimento attesi
Knowledge and understanding
At the end of the course the students
- will learn to identify and distinguish the most prominent positions in debates concerning individualism, reductionism, constructionism, and realism;
- will understand the theories that philosophers, psychologists, biologists and economists have put forward to explain the emergence of institutions;
- will know what kind of cognitive capacities allow human beings to engage in coordination and cooperation, on a scale of complexity that is unknown in the natural world.
Ability to apply knowledge and understanding
At the end of the course the students
- will be able to analyse and critically assess the main arguments brought in favour and against different philosophical positions concerning the scientific status of the social sciences, the nature of institutions, and the emergence of cooperation;
- will be able to identify the ways in which these debates may be resolved, and how their solutions may contribute to scientific progress and understanding;
- will be able to present the main arguments independently, satisfying the main requirements of scholarly writing.
At the end of the course the students
- will learn to identify and distinguish the most prominent positions in debates concerning individualism, reductionism, constructionism, and realism;
- will understand the theories that philosophers, psychologists, biologists and economists have put forward to explain the emergence of institutions;
- will know what kind of cognitive capacities allow human beings to engage in coordination and cooperation, on a scale of complexity that is unknown in the natural world.
Ability to apply knowledge and understanding
At the end of the course the students
- will be able to analyse and critically assess the main arguments brought in favour and against different philosophical positions concerning the scientific status of the social sciences, the nature of institutions, and the emergence of cooperation;
- will be able to identify the ways in which these debates may be resolved, and how their solutions may contribute to scientific progress and understanding;
- will be able to present the main arguments independently, satisfying the main requirements of scholarly writing.
Periodo: Primo semestre
Modalità di valutazione: Esame
Giudizio di valutazione: voto verbalizzato in trentesimi
Corso singolo
Questo insegnamento non può essere seguito come corso singolo. Puoi trovare gli insegnamenti disponibili consultando il catalogo corsi singoli.
Programma e organizzazione didattica
Edizione unica
Responsabile
Periodo
Primo semestre
Metodi didattici:
Verranno rese disponibili lezioni asincrone (videolezioni costituite da registrazione del desktop del docente con commento audio) di durata sintetica, organizzate per coprire gli argomenti di ogni settimana. Una volta alla settimana, nell'orario previsto per le lezioni in presenza, sarà offerto un incontro di revisione e approfondimento in modalità sincrona utilizzando la piattaforma Teams.
Materiali di riferimento:
Il programma e il materiale di riferimento non subiranno variazioni.
Modalità di verifica dell'apprendimento e criteri di valutazione:
La verifica tramite preparazione di un saggio non subirà modifiche. L'esame scritto avrà la forma di un "take-home exam" preparato dallo studente in un lasso di tempo pre-determinato.
Verranno rese disponibili lezioni asincrone (videolezioni costituite da registrazione del desktop del docente con commento audio) di durata sintetica, organizzate per coprire gli argomenti di ogni settimana. Una volta alla settimana, nell'orario previsto per le lezioni in presenza, sarà offerto un incontro di revisione e approfondimento in modalità sincrona utilizzando la piattaforma Teams.
Materiali di riferimento:
Il programma e il materiale di riferimento non subiranno variazioni.
Modalità di verifica dell'apprendimento e criteri di valutazione:
La verifica tramite preparazione di un saggio non subirà modifiche. L'esame scritto avrà la forma di un "take-home exam" preparato dallo studente in un lasso di tempo pre-determinato.
Programma
- Individualismo e teoria della scelta razionale
- Convenzioni e problemi di coordinazione
- Il problemi della cooperazione
- L'evoluzione della cooperazione
- Norme sociali
- Intenzionalità collettiva
- La teoria delle regole costitutive
- Convenzioni e problemi di coordinazione
- Il problemi della cooperazione
- L'evoluzione della cooperazione
- Norme sociali
- Intenzionalità collettiva
- La teoria delle regole costitutive
Prerequisiti
Nessuno, ma una conoscenza di base della filosofia della scienza può aiutare
Metodi didattici
Lezioni frontali, discussioni seminariali
Materiale di riferimento
Una lista definitiva del materiale si trova sul sito Ariel del corso. Fra i testi principali:
* Weber, M. (1921) "The Interpretive Understanding of Social Action", in Readings in the Philosophy of the Social Sciences, edited by M. Brodbeck. Macmillan, pp. 19-33.
* Guala, F. (2016) Understanding Institutions, Princeton University Press, Ch. 2 ("Games")
* Lewis, D. (1969) Convention. Blackwell, selected paragraphs from Chs. 1 and 2.
* Peterson, M. (ed. 2015) The Prisoner's Dilemma. Cambridge University Press (Introduction).
* Handout on Repeated Games
* Camerer, C. F., & Fehr, E. (2004) "Measuring social norms and preferences using experimental games: A guide for social scientists", in J. Henrich et al (eds.) Foundations of Human Sociality, Oxford University Press.
* Frank, R. H. (1988) Passions within Reason, Norton (Ch.3: "A Theory of Moral Sentiments")
* Alexander, J. M. (2019) "Evolutionary Game Theory", Stanford Encyclopedia of Philosophy https://plato.stanford.edu/archives/sum2019/entries/game-evolutionary/ [online], especially sections 1,2,3,5.
* Okasha, S., (2013) "Biological Altruism", Stanford Encyclopedia of Philoso-phy https://plato.stanford.edu/archives/fall2013/entries/altruism-biological/
* Bicchieri, C. (2006) The Grammar of Society, Cambridge University Press, Ch. 1 ("The rules we live by"). [S&G, ariel]
* Gilbert, M. (1990) "Walking Together: A Paradigmatic Social Phenomenon", Midwest Studies in Philosophy 15: pp. 1-14.
* Searle, J. (2005) "What Is an Institution?", Journal of Institutional Economics 1: 1-22
* Guala, F. and Hindriks, F. (2015) "A Unified Social Ontology", Philosophical Quarterly 165 (2015): 177-201.
Per gli studenti non frequentanti:
* Hempel, C. G. (1942) "The Function of General Laws in History", Journal of Philosophy, 39: 35-48.
* Goldman, A. I. (1989) "Interpretation Psychologized", Mind & Language 4: 161-185.
* McGeer, V. (2007) "The Regulative Dimension of Folk Psychology", in Folk Psychology Re-assessed, edited by D. Hutto and M. Radcliffe. Springer, 137-156. [online]
* Anand, P. (1993) "The Philosophy of Intransitive Preference". Economic Journal 103: 337-346.
* Cohen, L. J. (1981) "Can Human Irrationality Be Experimentally Demonstrated?" Behavioral and Brain Sciences 4: 317-331.
* Sen, A. K. (1977) "Rational Fools: A Critique of the Behavioral Foundations of Economic Theory." Philosophy & Public Affairs, 317-344.
* McClennen, E. F. (1997) "Pragmatic Rationality and Rules". Philosophy & Public Affairs 26: 210-258.
* Weber, M. (1921) "The Interpretive Understanding of Social Action", in Readings in the Philosophy of the Social Sciences, edited by M. Brodbeck. Macmillan, pp. 19-33.
* Guala, F. (2016) Understanding Institutions, Princeton University Press, Ch. 2 ("Games")
* Lewis, D. (1969) Convention. Blackwell, selected paragraphs from Chs. 1 and 2.
* Peterson, M. (ed. 2015) The Prisoner's Dilemma. Cambridge University Press (Introduction).
* Handout on Repeated Games
* Camerer, C. F., & Fehr, E. (2004) "Measuring social norms and preferences using experimental games: A guide for social scientists", in J. Henrich et al (eds.) Foundations of Human Sociality, Oxford University Press.
* Frank, R. H. (1988) Passions within Reason, Norton (Ch.3: "A Theory of Moral Sentiments")
* Alexander, J. M. (2019) "Evolutionary Game Theory", Stanford Encyclopedia of Philosophy https://plato.stanford.edu/archives/sum2019/entries/game-evolutionary/ [online], especially sections 1,2,3,5.
* Okasha, S., (2013) "Biological Altruism", Stanford Encyclopedia of Philoso-phy https://plato.stanford.edu/archives/fall2013/entries/altruism-biological/
* Bicchieri, C. (2006) The Grammar of Society, Cambridge University Press, Ch. 1 ("The rules we live by"). [S&G, ariel]
* Gilbert, M. (1990) "Walking Together: A Paradigmatic Social Phenomenon", Midwest Studies in Philosophy 15: pp. 1-14.
* Searle, J. (2005) "What Is an Institution?", Journal of Institutional Economics 1: 1-22
* Guala, F. and Hindriks, F. (2015) "A Unified Social Ontology", Philosophical Quarterly 165 (2015): 177-201.
Per gli studenti non frequentanti:
* Hempel, C. G. (1942) "The Function of General Laws in History", Journal of Philosophy, 39: 35-48.
* Goldman, A. I. (1989) "Interpretation Psychologized", Mind & Language 4: 161-185.
* McGeer, V. (2007) "The Regulative Dimension of Folk Psychology", in Folk Psychology Re-assessed, edited by D. Hutto and M. Radcliffe. Springer, 137-156. [online]
* Anand, P. (1993) "The Philosophy of Intransitive Preference". Economic Journal 103: 337-346.
* Cohen, L. J. (1981) "Can Human Irrationality Be Experimentally Demonstrated?" Behavioral and Brain Sciences 4: 317-331.
* Sen, A. K. (1977) "Rational Fools: A Critique of the Behavioral Foundations of Economic Theory." Philosophy & Public Affairs, 317-344.
* McClennen, E. F. (1997) "Pragmatic Rationality and Rules". Philosophy & Public Affairs 26: 210-258.
Modalità di verifica dell’apprendimento e criteri di valutazione
Esame scritto. L'esame verificherà la conoscenza dei principali modelli della scelta razionale e del loro utilizzo per spiegare i fenomeni sociali, nonché la capacità di illustrarne in modo critico e indipendente i limiti concettuali ed empirici.
Moduli o unità didattiche
Unita' didattica A
M-FIL/02 - LOGICA E FILOSOFIA DELLA SCIENZA - CFU: 3
Lezioni: 20 ore
Unita' didattica B
M-FIL/02 - LOGICA E FILOSOFIA DELLA SCIENZA - CFU: 3
Lezioni: 20 ore
Unita' didattica C
M-FIL/02 - LOGICA E FILOSOFIA DELLA SCIENZA - CFU: 3
Lezioni: 20 ore
Docente/i
Ricevimento:
Martedì 9.30-12.30, solo su appuntamento
Dipartimento di Filosofia, via Festa del Perdono 7, Cortile Ghiacciaia, ultimo piano