History of Nineteenth- and Twentieth-Century Philosophy
A.Y. 2024/2025
Learning objectives
Undefined
Expected learning outcomes
Undefined
Lesson period: Second semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course can be attended as a single course.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
Second semester
Course syllabus
The course will examine the debate on Kantianism between Ernst Cassirer and Martin Heidegger.
Prerequisites for admission
No specific requirements other than those required for access to the degree program
Teaching methods
Frontal lessons
Teaching Resources
Studenti frequentanti 6 CFU
M. Heidegger, Kant e il problema della metafisica, Laterza, Roma-Bari, 2006; Cassirer-Heidegger, Disputa sull'eredità kantiana. Due documenti (1928-1931), a cura di R.Lazzari, Milano,
Unicopli Edizioni, 1990
I. Kant, Critica della ragion pura (passi scelti dal docente)
Gli studenti non frequentanti 6 CFU aggiungono:
Francesca Cecchetto, Distruggere e costruire: Heidegger e Cassirer a Davos, Il poligrafo, 2012.
Studenti frequentanti 9 CFU aggiungono:
I. Kant, Critica della ragion pura (altri passi scelti dal docente)
Studenti non frequentanti 9 CFU aggiungono:
Pavel Rebernik, Heidegger interprete di Kant. Finitezza e fondazione della metafisica, Pisa, ETS, 2007.
M. Heidegger, Kant e il problema della metafisica, Laterza, Roma-Bari, 2006; Cassirer-Heidegger, Disputa sull'eredità kantiana. Due documenti (1928-1931), a cura di R.Lazzari, Milano,
Unicopli Edizioni, 1990
I. Kant, Critica della ragion pura (passi scelti dal docente)
Gli studenti non frequentanti 6 CFU aggiungono:
Francesca Cecchetto, Distruggere e costruire: Heidegger e Cassirer a Davos, Il poligrafo, 2012.
Studenti frequentanti 9 CFU aggiungono:
I. Kant, Critica della ragion pura (altri passi scelti dal docente)
Studenti non frequentanti 9 CFU aggiungono:
Pavel Rebernik, Heidegger interprete di Kant. Finitezza e fondazione della metafisica, Pisa, ETS, 2007.
Assessment methods and Criteria
Oral: The exam, for both attending and non-attending students, consists of an oral test, an interview aimed at ascertaining the students' knowledge on the topics on the program and includes a question for each teaching unit.
M-FIL/06 - HISTORY OF PHILOSOPHY - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor:
Giordanetti Piero Emilio
Professor(s)