Cultural History of Modern Age

A.Y. 2024/2025
9
Max ECTS
60
Overall hours
SSD
M-STO/02
Language
Italian
Learning objectives
The course aims to offer a broad overview of the cultural reasons behind the historical phenomena of the early-modern age, showing the different approaches and results with respect to social and economic history. In doing so, it also aims to provide an adequate awareness of the methods and purposes of historical research, the ability to critically analyze sources, and a full understanding of the premises and results of the historical debate.
Expected learning outcomes
Knowledge:
The course aims to raise students' awareness of the cultural dimension of historical phenomena and conditionings about our perception of reality.

Skills:
Know how to critically read texts with reference to sources and acquire the contents of these sources; know how to expose topics in an orderly fashion and with appropriate language.
Single course

This course can be attended as a single course.

Course syllabus and organization

Single session

Responsible
Lesson period
Second semester
Course syllabus
New consumption, ancient hunger: food and voluptuous goods in ancient Europe



In the first two sections we will examine the different approaches to the same topics made by cultural, social and economic history. We will make particular attention to the cultural approach.
In the last section we will aim to provide a broad overview of the cultural, social and economic reasons that facilitated or counteracted the spread of new foods and consumption during the modern age
Prerequisites for admission
It is required the knowledge of the principal themes of the modern History.
Teaching methods
Attendance to classes is strongly recommended although not compulsory. Teaching is delivered through frontal lectures aimed primarily at the acquisition of knowledge, competence and specific language of the subject. The teacher's exposition will always be integrated with the direct analysis of sources and documents in the classroom, in order to provide students with a first experience of historical research methods. Discussion with the teacher in the classroom is integrant part of the didactic method and aims at promoting a critical attitude and the capacity to apply the acquired competence and knowledge.
The teaching is also based on didactic material provided on Ariel.
Teaching Resources
Attending students (9 cfu)

Unità didattica A

P. Burke, La storia culturale, Bologna, il Mulino 2006, 188 pp. oltre ai materiali proposti a lezione

Unità didattica B

A book to be chosen from those listed below, in addition to the materials presented in class::

F. Braudel, Capitalismo e civiltà materiale (secoli XV-XVIII), Torino, Einaudi, 1977 (limitatamente ai primi 4 capitoli, cioè fino a p. 249
T. Brooks, Il cappello di Vermeer. Il seicento e la nascita del mondo globalizzato, Torino, Einuadi, 2015, pp. 282
M. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Roma-Bari, Laterza, 2008.
S. Levati, Fuori le mura. La genesi dei cimiteri extraurbani nell'Italia napoleonica, Roma, Viella, 2024
D. Roche, Il popolo di Parigi: cultura popolare e civiltà materiale alla vigilia della rivoluzione, Bologna, il Mulino, 1986, p. 384
R. Sarti, Vita di casa. Abitare, vestire, mangiare nell'Europa moderna, Bologna, il Mulino, 1999, pp. 309
B. Régis, A. Carol (dir.), Aux origines des cimetières contemporains. Les réformes funéraires dans l'Europe occidentale, PUP, Aix-en-Provence, 2016
G. Tomasi, Per salvare i viventi. Le origini settecentesche del cimitero extraurbano, 2001
M. Vovelle, La morte e l'Occidente, Roma, Laterza, 200 e successive edizioni (limitatamente alle pp. 1-447)
M. Vidor, Biografia di un cimitero italiano. La certosa di Bologna, Bologna, 2012


Unità didattica C

Two books to be chosen from those listed below, in addition to the materials presented in class::

A. Campanini, Il cibo. Nascita e storia di un patrimonio culturale, Roma, Carocci, 2019
G. Dell'Oro, La leggenda dell'oro bianco. Dai sali artigianali al sale industriale (secc. XV-XIX), Roma, Carocci, 2022
I. Gatley, La diva nicotina. Come il tabacco ha sedotto il mondo, Roma, Donzelli, 2016
D. Gentilcore, Italiani mangiapatate. Fortuna e sfortuna della patata nel Belpaese, Bologna, il Mulino, 2013, p. 289
S. Levati, Storia del tabacco nell'Italia moderna, Roma, Viella, 2018
S.W. Mintz, Storia dello zucchero: tra politica e cultura, Torino, Einuadi, 2020, pp. 255
M. Montanari, La fame e l'abbondanza. Storia dell'alimentazione in Europa, Roma-Bari, Laterza, 1993, pp. 235
F. Quellier, La civiltà del cibo. Storia culturale dell'alimentazione in età moderna, Roma, Carocci, 2022
R. Salamon, Storia sociale della patata, Milano, Garzanti, 1989, pp. 434
W. Schivelbush, Storia dei generi voluttuari, Milano, Mondadori, 1999, pp. 277
Le vie del cibo. Italia settentrionale (secc. XVI-XX), a cura di M. Cavallera, S. A. Conca Messina, B. A. Raviola, Roma, Carocci, 2020
B.A. Weinberg, B.K. Bealer, Tè, caffè e cioccolata. Il mondo della caffeina tra storie e culture, Roma Donzelli, 2002, pp. 410

PROGRAMMA D'ESAME PER STUDENTI FREQUENTANTI 9cfu




NON ATTENDING STUDENTS (9cfu)
Unità didattica A

P. Burke, La storia culturale, Bologna, il Mulino 2006, 188 pp.

Unità didattica B

Two books to choose from below:

F. Braudel, Capitalismo e civiltà materiale (secoli XV-XVIII), Torino, Einaudi, 1977 (limitatamente ai primi 4 capitoli, cioè fino a p. 249
T. Brooks, Il cappello di Vermeer. Il seicento e la nascita del mondo globalizzato, Torino, Einuadi, 2015, pp. 282
M. Fusaro, Reti commerciali e traffici globali in età moderna, Roma-Bari, Laterza, 2008.
S. Levati, Fuori le mura. La genesi dei cimiteri extraurbani nell'Italia napoleonica, Roma, Viella, 2024
D. Roche, Il popolo di Parigi: cultura popolare e civiltà materiale alla vigilia della rivoluzione, Bologna, il Mulino, 1986, p. 384
R. Sarti, Vita di casa. Abitare, vestire, mangiare nell'Europa moderna, Bologna, il Mulino, 1999, pp. 309
B. Régis, A. Carol (dir.), Aux origines des cimetières contemporains. Les réformes funéraires dans l'Europe occidentale, PUP, Aix-en-Provence, 2016
G. Tomasi, Per salvare i viventi. Le origini settecentesche del cimitero extraurbano, 2001
M. Vovelle, La morte e l'Occidente, Roma, Laterza, 200 e successive edizioni (limitatamente alle pp. 1-447)
M. Vidor, Biografia di un cimitero italiano. La certosa di Bologna, Bologna, 2012


Unità didattica C

Two books to choose from below:

A. Campanini, Il cibo. Nascita e storia di un patrimonio culturale, Roma, Carocci, 2019
G. Dell'Oro, La leggenda dell'oro bianco. Dai sali artigianali al sale industriale (secc. XV-XIX), Roma, Carocci, 2022
I. Gatley, La diva nicotina. Come il tabacco ha sedotto il mondo, Roma, Donzelli, 2016
D. Gentilcore, Italiani mangiapatate. Fortuna e sfortuna della patata nel Belpaese, Bologna, il Mulino, 2013, p. 289
S. Levati, Storia del tabacco nell'Italia moderna, Roma, Viella, 2018
S.W. Mintz, Storia dello zucchero: tra politica e cultura, Torino, Einuadi, 2020, pp. 255
M. Montanari, La fame e l'abbondanza. Storia dell'alimentazione in Europa, Roma-Bari, Laterza, 1993, pp. 235
F. Quellier, La civiltà del cibo. Storia culturale dell'alimentazione in età moderna, Roma, Carocci, 2022
R. Salamon, Storia sociale della patata, Milano, Garzanti, 1989, pp. 434
W. Schivelbush, Storia dei generi voluttuari, Milano, Mondadori, 1999, pp. 277
Le vie del cibo. Italia settentrionale (secc. XVI-XX), a cura di M. Cavallera, S. A. Conca Messina, B. A. Raviola, Roma, Carocci, 2020
B.A. Weinberg, B.K. Bealer, Tè, caffè e cioccolata. Il mondo della caffeina tra storie e culture, Roma Donzelli, 2002, pp. 410


For those who intend to take the 6 cfu exam, the directions given for the 9 cfu exam apply but limited to the first two modules (a and b) only.
Assessment methods and Criteria
- Method: oral exam
- Type of examination: oral interrogation
- Evaluation criteria: capacity to demonstrate and elaborate knowledge; capacity for critical reflection on the completed work; competence in the use of specialised lexicon, efficacy and clarity of exposition
- Type of evaluation method: mark in 30s
The format of the exam for students with disabilities should be arranged in advance with the professor, as well as the relevant office.
Unita' didattica A
M-STO/02 - MODERN HISTORY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unita' didattica B
M-STO/02 - MODERN HISTORY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Unita' didattica C
M-STO/02 - MODERN HISTORY - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor(s)