School of Language Mediation and Intercultural Communication

School of Language Mediation and Intercultural Communication
The Faculty

Languages and cultures for a global world: an interdisciplinary approach to contemporary challenges.

In an international multicultural context, the Department of Studies in Language Mediation and Intercultural Communication at the University of Milan La Statale proposes two innovative degree programmes to train skilled, culturally versatile language experts with specialisations for international students:

  • bachelor's degree programme in Language and cultural mediation
  • master's degree programme in Languages and culture for communication and international cooperation

The two programmes aim to provide in-depth knowledge of two languages and cultures which can be chosen from: Arabic, Chinese, French, Japanese, Hindi, English, Russian, Spanish and German, combined with sound skills in the fields of economics, law and social science to prepare graduates for careers in international cooperation, public institutions, business, public and international relations, import/export, tourism, services and specialist translations.

President of the Managing Committee
prof.ssa Chiara Molinari

Head of Study Programme
prof.ssa Cinzia Scarpino

Educational offering

A.Y. 2025/2026
Italian Sign Language (LIS) and Tactile Italian Sign Language (LIST)
A.Y. 2025/2026
Language Mediation and Intercultural Communication
No longer available degree programmes

These degree programmes are no longer available: courses are no longer delivered and no new students are accepted.

A.Y. 2025/2026
Languages and Cultures for International Communication and Cooperation (LIN)


Location

The School of Language Mediation and Intercultural Communication is based in Sesto San Giovanni, in Piazza Indro Montanelli 1. 

Classrooms

  • Great hall
  • 21 rooms
    • ground floor: T1, T2, T3, T4, T5, T6, T7, T8, T9, T10, T11 and T13;
    • first floor: rooms P1, P2, P3 and P4; computer rooms P5, P6 and P7; rooms P10 and P11;
  • 3 study rooms
  • 1 linguistic laboratory
  • 1 computer laboratory

 

 

Department of Languages, Literatures, Cultures and Mediations
Piazza Indro Montanelli 1 - 20099 Sesto San Giovanni (MI)
Piazza S. Alessandro 1 - Milano

 

Language Mediation and Intercultural Communication Course Administration
Piazza Indro Montanelli 4, Sesto San Giovanni (MI)
Opening hours: Monday to Friday 10.30am to 12.30pm
Phone: 02-503.21669

Mail: [email protected]

Faculty events

Lezione-spettacolo che ripercorre la nascita e l’eredità del Manifesto di Ventotene scritto nel 1941 da Altiero Spinelli, Ernesto Rossi e il contributo di Eugenio Colorni durante il confino. Un testo che, nel pieno della Seconda guerra mondiale, gettava le basi per un’Europa libera, unita e pacificata fondata su cooperazione, democrazia, rispetto dei diritti fondamentali. Piero Graglia, docente della Statale e curatore dell’incontro, guiderà il pubblico in un commento storico al Manifesto.

L’iconica Minerva di Lucio Fontana, l’opera "Senza titolo, 2005" di Jannis Kounellis e l’imponente Sant’Ambrogio in gesso di Adolfo Wildt sono alcune delle opere d’arte moderna e contemporanea proposte in questo percorso guidato de “I giovedì in Ca’ Granda”, alla scoperta della storica sede dell’Università Statale di Milano. Raduno un quarto d’ora prima dell’inizio del tour.

Al centro dell’evento i problemi e le prospettive della glottodidattica del lessico dell'italiano. La giornata è organizzata in diverse sessioni, che esplorano le strutture e le metodologie didattiche, il lessico nell’italiano parlato e scritto e l’analisi di testi storici per la didattica. Il convegno è organizzato dal dipartimento di Studi letterari, filologici e linguistici dell’Università Statale di Milano, dall'Associazione per la Storia della Lingua Italiana (ASLI) e dal Master Promoitals.