Planning and Control in Healthcare Companies
A.Y. 2024/2025
Learning objectives
Il corso intende sviluppare negli studenti le conoscenze di base sui principi, processi e metodologie di programmazione e controllo applicati alle aziende sanitarie.
Particolare attenzione verrà data all'acquisizione di competenze di analisi e di rappresentazione sintetica di fenomeni economico-organizzativi volti a supportare i processi decisionali degli organi manageriali e sostenere i meccanismi di gestione per obiettivi nell'ambito dei processi di budget aziendali.
Particolare attenzione verrà data all'acquisizione di competenze di analisi e di rappresentazione sintetica di fenomeni economico-organizzativi volti a supportare i processi decisionali degli organi manageriali e sostenere i meccanismi di gestione per obiettivi nell'ambito dei processi di budget aziendali.
Expected learning outcomes
Gli obiettivi formativi dell'insegnamento si propongono di sviluppare le conoscenze sulla programmazione e controllo nelle aziende del settore salute con particolare riferimento agli strumenti e alle metodologie adottate dalle stesse. In particolare al termine del corso gli studenti avranno appreso:
1. nozioni, metodi e strumenti relativi alla programmazione e controllo nelle aziende sanitarie, evidenziando le similitudini e le differenze tra le aziende sanitarie pubbliche e quelle private, nonché con le imprese del settore salute.
2. nozioni e strumenti interpretativi per comprendere la regolamentazione del settore salute in cui operano le aziende oggetto di studio.
3. il processo di sviluppo dei meccanismi di budgeting e di rappresentazione dei risultati attraverso un'adeguata reportistica.
4. tecniche per costruire una scheda di budget: identificare e definire obiettivi, indicatori e target, analizzare, interpretare e valutare gli indicatori.
5. modalità di determinazione e analisi dei costi e l'impiego delle informazioni di costo nelle tipiche decisioni di azienda.
6. capacità critiche e di sintesi per la valutazione dei risultati del processo di budget
Inoltre, tramite il lavoro di apprendimento per casi studio, la discussione in aula, le presentazioni individuali e di gruppo, il partecipante svilupperà autonomia di giudizio, capacità di auto-apprendimento e abilità comunicative.
1. nozioni, metodi e strumenti relativi alla programmazione e controllo nelle aziende sanitarie, evidenziando le similitudini e le differenze tra le aziende sanitarie pubbliche e quelle private, nonché con le imprese del settore salute.
2. nozioni e strumenti interpretativi per comprendere la regolamentazione del settore salute in cui operano le aziende oggetto di studio.
3. il processo di sviluppo dei meccanismi di budgeting e di rappresentazione dei risultati attraverso un'adeguata reportistica.
4. tecniche per costruire una scheda di budget: identificare e definire obiettivi, indicatori e target, analizzare, interpretare e valutare gli indicatori.
5. modalità di determinazione e analisi dei costi e l'impiego delle informazioni di costo nelle tipiche decisioni di azienda.
6. capacità critiche e di sintesi per la valutazione dei risultati del processo di budget
Inoltre, tramite il lavoro di apprendimento per casi studio, la discussione in aula, le presentazioni individuali e di gruppo, il partecipante svilupperà autonomia di giudizio, capacità di auto-apprendimento e abilità comunicative.
Lesson period: Second trimester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course can be attended as a single course.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Course syllabus
The course will cover the following topics:
1) An introduction to planning and control in healthcare companies
a. Corporatization of public healthcare companies
b. P&C concepts in healthcare: targets, activities and resources
2) P&C process in public healthcare companies
a. Process steps and business players
b. Outlining performance indicators and targets
c. Monitoring
d. Organizational assessment
3) P&C tools in healthcare companies
a. Budgeting and creating a budget sheet
b. Reporting system
c. Gap analysis
d. Analytical accounting: inputs and cost centre planning
e. Organisational analysis
4) Link between organisational assessment and individual assessment in public healthcare companies
a. From organizational assessment to individual assessment
b. Incentive schemes
5) Link between the P&C function and other business functions: strategic planning, accounting, HR, operational management, information systems;
6) P&C case studies on public and private healthcare companies.
Further details will be available at https://ariel.unimi.it.
1) An introduction to planning and control in healthcare companies
a. Corporatization of public healthcare companies
b. P&C concepts in healthcare: targets, activities and resources
2) P&C process in public healthcare companies
a. Process steps and business players
b. Outlining performance indicators and targets
c. Monitoring
d. Organizational assessment
3) P&C tools in healthcare companies
a. Budgeting and creating a budget sheet
b. Reporting system
c. Gap analysis
d. Analytical accounting: inputs and cost centre planning
e. Organisational analysis
4) Link between organisational assessment and individual assessment in public healthcare companies
a. From organizational assessment to individual assessment
b. Incentive schemes
5) Link between the P&C function and other business functions: strategic planning, accounting, HR, operational management, information systems;
6) P&C case studies on public and private healthcare companies.
Further details will be available at https://ariel.unimi.it.
Teaching methods
Teaching approaches include:
· In-person and distance learning lessons
· Case studies with guided discussions
· Individual or group-setting assignment presentations
· Presentations by industry experts and professionals
· In-person and distance learning lessons
· Case studies with guided discussions
· Individual or group-setting assignment presentations
· Presentations by industry experts and professionals
Teaching Resources
All students, whether they attend the course or not, will have to be familiar with lecture slides and other materials and textbooks. Details will be provided before or during the course.
Lecture slides and other materials will be made available at https://ariel.unimi.it, in the dedicated area.
Lecture slides and other materials will be made available at https://ariel.unimi.it, in the dedicated area.
Assessment methods and Criteria
Attending students
Expected learning outcomes will be assessed through:
· Written or oral examination, in person or through digital platforms with multiple-choice questions and open-ended questions
· Group work, if any
The final grade (on a scale of 30) will be the average of the exam and group-work grades.
The exam will be graded in terms of content, clarity of argument, critical analysis and reworking.
Non-attending students
Expected learning outcomes will be assessed through an examination in the same way of the attending students.
Expected learning outcomes will be assessed through:
· Written or oral examination, in person or through digital platforms with multiple-choice questions and open-ended questions
· Group work, if any
The final grade (on a scale of 30) will be the average of the exam and group-work grades.
The exam will be graded in terms of content, clarity of argument, critical analysis and reworking.
Non-attending students
Expected learning outcomes will be assessed through an examination in the same way of the attending students.
SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES - University credits: 6
Lessons: 40 hours
Professor:
Spano Francesco Maria
Shifts:
Turno
Professor:
Spano Francesco MariaProfessor(s)