Medical Humanities (qualifying activity)
A.Y. 2024/2025
Learning objectives
The course aims to provide students with:
i) knowledge of the fundamental concepts of human sciences regarding the historical evolution of the values of medicine;
ii) the epistemological and ethical-procedural principles of medical professionalism, with particular attention given to building a culture of error.
i) knowledge of the fundamental concepts of human sciences regarding the historical evolution of the values of medicine;
ii) the epistemological and ethical-procedural principles of medical professionalism, with particular attention given to building a culture of error.
Expected learning outcomes
The students: a) know the basics of the history of medicine;
b) know the logical, philosophical, literary and cultural principles underlying the clinical profession, also through a brief introduction to the world of the diseases in hospital wards (First Approach to Patients (FAP) clerkship);
c) perform a critical analysis of their own experience in the approach to the patient and to the learning of the methodological approach towards a symptom.
b) know the logical, philosophical, literary and cultural principles underlying the clinical profession, also through a brief introduction to the world of the diseases in hospital wards (First Approach to Patients (FAP) clerkship);
c) perform a critical analysis of their own experience in the approach to the patient and to the learning of the methodological approach towards a symptom.
Lesson period: First semester
Assessment methods: Giudizio di approvazione
Assessment result: superato/non superato
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Course syllabus
Professional activities pursue and are an integral part of the objectives and results of the learning expected from formal teaching, as they confer the skills and abilities useful for applying knowledge in clinical practice.
The present training module is devoted to the professional activities of this course are included. In addition to the three-week experience in the medical wards, it includes the teaching of a number of "Practical skills of Medical Humanities"
Qualifying actitivities include the following ETUs.
For each ETU are described: the practical skills, the Italian Ministry code from which each ETU originates, the minimal level to be achieved, the setting of learning.
ETUs:
1) Descrivere i vari attori della cura dal punto di vista del malato, analizzandone i ruoli nei diversi contesti sociali o organizzativi [2199] - Discuss - Medical divisions
2) Definire i rapporti tra linguaggio, bisogno di comunicare nell'uomo e natura sociale dell'uomo [2191] - Discuss - Medical divisions/Lessons
3) Descrivere gli elementi essenziali della corporeità umana (senso e significato del corpo, pudore, relazione con la morte) [2243] - Discuss - Medical divisions/Lessons
4) Comparare l'etica del medico e l'etica del paziente [2214] - Discuss - Medical divisions/Lessons
5) Descrivere i possibili modi di vivere i rapporti con il Medico, gli infermieri la Sanità da parte di pazienti provenienti da contesti sociali, culturali, ambientali diversi [2242] - Discuss - Medical divisions
6) Confrontare il significato attribuito alla sofferenza e alle aspettative dopo la morte nelle principali religioni del mondo e discuterne le conseguenze sul vissuto di salute, di malattia e di morte [2241] - Discuss - Medical divisions
7) Calcolare sensibilità, specificità e valori predittivi di segni, sintomi e test diagnostici per stimare la probabilità a priori di malattia [861] - Discuss
- Calculate/Lessons
8) Discutere l'utilizzazione pratica del teorema di Bayes e applicarlo - in modo informale e qualitativo - nel procedimento diagnostico condotto con criteri probabilistici (utilizzare le probabilità pre-test e post-test nella interpretazione dei dati dell'anamnesi, dell'esame obbiettivo e dei test diagnostici) [1717] - Discuss - Lessons
9) Descrivere caratteristiche e utilità dell' approccio narrativo come contributo alla comprensione della Storia del paziente [2254] - Discuss - Medical divisions/Lessons
10) Percepire e formulare le domande di cura (bisogni, disturbi, disagi, paure, richieste, ecc.) in termini corretti dal punto di vista assistenziale e nel contempo comprensibili/condivisibili dalla persona-paziente [1711] - Discuss/Plan/Act - Medical divisions/Lessons
11) Identificare le differenti caratteristiche e valenze della comunicazione non verbale e della comunicazione verbale [2043] - Discuss - Medical divisions/Lessons
12) Controllare e gestire la comunicazione non verbale, la gestualità e gli atteggiamenti nelle relazioni interpersonali [1710] - Discuss/Manage - Medical divisions
13) Identificare le cause e le tipologie di stress negli operatori santari, causa potenziale della sindrome da burn out [2049] - Discuss - Medical divisions/Lessons
The present training module is devoted to the professional activities of this course are included. In addition to the three-week experience in the medical wards, it includes the teaching of a number of "Practical skills of Medical Humanities"
Qualifying actitivities include the following ETUs.
For each ETU are described: the practical skills, the Italian Ministry code from which each ETU originates, the minimal level to be achieved, the setting of learning.
ETUs:
1) Descrivere i vari attori della cura dal punto di vista del malato, analizzandone i ruoli nei diversi contesti sociali o organizzativi [2199] - Discuss - Medical divisions
2) Definire i rapporti tra linguaggio, bisogno di comunicare nell'uomo e natura sociale dell'uomo [2191] - Discuss - Medical divisions/Lessons
3) Descrivere gli elementi essenziali della corporeità umana (senso e significato del corpo, pudore, relazione con la morte) [2243] - Discuss - Medical divisions/Lessons
4) Comparare l'etica del medico e l'etica del paziente [2214] - Discuss - Medical divisions/Lessons
5) Descrivere i possibili modi di vivere i rapporti con il Medico, gli infermieri la Sanità da parte di pazienti provenienti da contesti sociali, culturali, ambientali diversi [2242] - Discuss - Medical divisions
6) Confrontare il significato attribuito alla sofferenza e alle aspettative dopo la morte nelle principali religioni del mondo e discuterne le conseguenze sul vissuto di salute, di malattia e di morte [2241] - Discuss - Medical divisions
7) Calcolare sensibilità, specificità e valori predittivi di segni, sintomi e test diagnostici per stimare la probabilità a priori di malattia [861] - Discuss
- Calculate/Lessons
8) Discutere l'utilizzazione pratica del teorema di Bayes e applicarlo - in modo informale e qualitativo - nel procedimento diagnostico condotto con criteri probabilistici (utilizzare le probabilità pre-test e post-test nella interpretazione dei dati dell'anamnesi, dell'esame obbiettivo e dei test diagnostici) [1717] - Discuss - Lessons
9) Descrivere caratteristiche e utilità dell' approccio narrativo come contributo alla comprensione della Storia del paziente [2254] - Discuss - Medical divisions/Lessons
10) Percepire e formulare le domande di cura (bisogni, disturbi, disagi, paure, richieste, ecc.) in termini corretti dal punto di vista assistenziale e nel contempo comprensibili/condivisibili dalla persona-paziente [1711] - Discuss/Plan/Act - Medical divisions/Lessons
11) Identificare le differenti caratteristiche e valenze della comunicazione non verbale e della comunicazione verbale [2043] - Discuss - Medical divisions/Lessons
12) Controllare e gestire la comunicazione non verbale, la gestualità e gli atteggiamenti nelle relazioni interpersonali [1710] - Discuss/Manage - Medical divisions
13) Identificare le cause e le tipologie di stress negli operatori santari, causa potenziale della sindrome da burn out [2049] - Discuss - Medical divisions/Lessons
Prerequisites for admission
No prerequisites required for admission
Teaching methods
Course syllabus and attending modality will be presented during an initial meeting for both students and teacher.
ETU learning should be considered as a kind of committment between the student and the tutor: the student will be engaged in acquiring the knowhow defined by ETU, the tutor will ensure the quality and complete training on ETU.
ETU attending time will be established by the tutor taking into account the student's career and specific needs.
ETU learning should be considered as a kind of committment between the student and the tutor: the student will be engaged in acquiring the knowhow defined by ETU, the tutor will ensure the quality and complete training on ETU.
ETU attending time will be established by the tutor taking into account the student's career and specific needs.
Teaching Resources
- A. Porro A., Storia della medicina 1 (fino al XIX secolo), Rudiano, GAM, 2009
- A. Porro, B. Falconi, A.F. Franchini, Lezioni di Storia della Medicina 1, Rudiano, GAM, 2009
- A. Porro, C. Cristini, B. Falconi, A.F. Franchini, P. M. Galimberti, L. Lorusso, Lezioni di Storia della Medicina 2, Rudiano, GAM, 2011
- A. Porro, A. F. Franchini, C. Cristini, P.M. Galimberti, L. Lorusso, B. Falconi; Lezioni di Storia della Medicina 3. Gli strumenti, Rudiano, GAM, 2013
- A. Porro, B. Falconi, A.F. Franchini, Lezioni di Storia della Medicina 1, Rudiano, GAM, 2009
- A. Porro, C. Cristini, B. Falconi, A.F. Franchini, P. M. Galimberti, L. Lorusso, Lezioni di Storia della Medicina 2, Rudiano, GAM, 2011
- A. Porro, A. F. Franchini, C. Cristini, P.M. Galimberti, L. Lorusso, B. Falconi; Lezioni di Storia della Medicina 3. Gli strumenti, Rudiano, GAM, 2013
Assessment methods and Criteria
The learning of each ETU will be verified by the tutors.
The acquisition of the ETU is a mandatory prerequisite before undergoing the final examination and does not provide a mark in thirtieths, but has a qualifying function.
The acquisition of the ETU is a mandatory prerequisite before undergoing the final examination and does not provide a mark in thirtieths, but has a qualifying function.
MED/09 - INTERNAL MEDICINE - University credits: 2
Professional training: 50 hours
Professors:
Battezzati Pier Maria, Robbiati Fiorella
Shifts:
Gruppo 1
Professor:
Battezzati Pier MariaGruppo 2
Professor:
Robbiati FiorellaProfessor(s)