Theory of Literature
A.Y. 2025/2026
Learning objectives
Le competenze che gli studenti possono acquisire implicano il dominio di diversi livelli testuali: capacità di riflettere su questioni di teoria della letteratura, di leggere e di discutere criticamente la scrittura in versi o in prosa, capacità di analizzare il testo letterario dal punto di vista linguistico, stilistico e retorico, capacità di comprendere diverse forme di interventi critici, e di porre in relazione i testi con il loro contesto storico, con l'identità autoriale, con le nozioni di genere.
In questo senso i risultati attesi riguardano il dominio di abilità interpretative, consapevolezza critica dello stretto collegamento che si deve stabilire tra l'analisi del livello stilistico-espressivo e l'attribuzione di significati, che includono necessariamente il riferimento al contesto non solo storico ma esperienziale dell'autore.
In questo senso i risultati attesi riguardano il dominio di abilità interpretative, consapevolezza critica dello stretto collegamento che si deve stabilire tra l'analisi del livello stilistico-espressivo e l'attribuzione di significati, che includono necessariamente il riferimento al contesto non solo storico ma esperienziale dell'autore.
Expected learning outcomes
The skills that students can acquire are based upon the strength of different levels of texts: the ability to reflect on issues of literature theory, to read and critically discuss writing in verse or prose,the ability to analyze literary text from a linguistic, stylistic and rhetorical point of view, the ability to understand different forms of critical interventions, and to relate texts with their historical context, with their authorial identity, with different kinds of ideas.
In this sense, the expected results relate to the strength of interpretive skills, critical awareness of the close link that must be established between the analysis of the stylistic-expressive level and the attribution of meanings, which necessarily include the reference to not only historical context but the experiences of the author.
In this sense, the expected results relate to the strength of interpretive skills, critical awareness of the close link that must be established between the analysis of the stylistic-expressive level and the attribution of meanings, which necessarily include the reference to not only historical context but the experiences of the author.
Lesson period: First semester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Responsible
Lesson period
First semester
Course syllabus
The syllabus is shared with the following courses:
- [CBB-20](https://www.unimi.it/en/ugov/of/af20260000cbb-20)
- [CBB-20](https://www.unimi.it/en/ugov/of/af20260000cbb-20)
Part A and B
L-FIL-LET/14 - LITERARY CRITICISM AND COMPARATIVE LITERATURE - University credits: 6
Lessons: 40 hours
Part C
L-FIL-LET/14 - LITERARY CRITICISM AND COMPARATIVE LITERATURE - University credits: 3
Lessons: 20 hours
Professor(s)
Reception:
Fridays, 2:00 pm - 5:00 pm, by appointment.
Dipartimento di Studi letterari, filologici e linguistici, Modern studies section, second floor