Teaching Resources
I. ATTENDING STUDENTS
Part A
- Stella Dagna, Cristina Formenti, Mauro Giori, Tomaso Subini, Corso introduttivo allo studio della storia del cinema, Libraccio, Milano 2019, 3a ed..
- Films to be watched:
· The Great Train Robbery (E. Porter, 1903).
· The Lonely Villa (D.W. Griffith, 1909).
· Un film a scelta tra Das Cabinet des Dr. Caligari (Il gabinetto del dr. Caligari, R. Wiene, 1920) e Eldorado (El Dorado, M. L'Herbier, 1921).
· Bronenosec Potëmkin (La corazzata Potëmkin, S.M. Ejzenštejn, 1925).
· Citizen Kane (Quarto potere, O. Welles, 1941).
· Ossessione (L. Visconti, 1943).
· À bout de souffle (Fino all'ultimo respiro, J.L. Godard, 1960).
- A book to be chosen from:
· André Gaudreault, Cinema delle origini o della "cinematografia-attrazione", Il Castoro, Milano 2004.
· Richard Dyer, Dell'immagine. Saggi sulla rappresentazione, Kaplan, Torino 2004 (ed. or., The Matter of Images. Essays on Representation, Routledge, London 2002).
· Mauro Giori, Omosessualità e cinema italiano. Dalla caduta del fascismo agli anni di piombo, UTET, Torino 2019 (ed. or., Homosexuality and Italian Cinema: From the Fall of Fascism to the Years of Lead, Palgrave, London 2017).
· Gianluca della Maggiore, Tomaso Subini, Catholicism and Cinema. Modernization and Modernity, Mimesis International, Milano 2018.
· Wanda Strauven (a cura di), The Cinema of Attracions Reloaded, Amsterdam University Press, Amsterdam 2006.
· Rick Altman, Film/Genere, Vita e Pensiero, Milano 2004 (ed. or. Film/Genre, BFI, London 1999).
Part B
- Mauro Giori, Intorno a Luchino Visconti. Dieci sguardi eccentrici, UTET, Torino 2021 (Introduzione e capp. I, IV, VI, VII, X)
- Films to be watched:
· Le notti bianche (L. Visconti, 1957)
· Rocco e i suoi fratelli (L. Visconti, 1960)
· Walter e i suoi cugini (M. Girolami, 1961)
· Il lavoro (episodio di Boccaccio '70, L. Visconti, 1962)
Part C
- Mauro Giori, Intorno a Luchino Visconti. Dieci sguardi eccentrici, UTET, Torino 2021 (capp. II, III, V, VIII, IX)
- Films to be watched:
· Vaghe stelle dell'Orsa (L. Visconti, 1967)
· La caduta degli dei (L. Visconti, 1969)
· Ludwig (L. Visconti, 1973)
· Gruppo di famiglia in un interno (L. Visconti, 1974)
II. NON-ATTENDING STUDENTS
In addition to the program for attending students:
- Mauro Giori, Rocco e i suoi fratelli. La vita amara di Luchino Visconti, UTET, Torino 2021.
- A film to be chosen from Le notti bianche (L. Visconti, 1957), Vaghe stelle dell'Orsa (L. Visconti, 1967), Ludwig (L. Visconti, 1973), Gruppo di famiglia in un interno (L. Visconti, 1974)
- one group of texts and films to be chosen from:
· Early cinema: Book: Noël Burch, Il lucernario dell'infinito. Nascita del linguaggio cinematografico, Il Castoro, Milano 2000; films: Sortie des usines, Repas de Be'be', Arrive'e des congressistes, Le jardinier et le petit espie'gle, Arrive'e d'un train en gare (Lumie're); Grandma's Reading Glass (G.A. Smith, 1900); Le voyage dans la lune (G. Me'lie's, 1902); The Life of an American Fireman (E. Porter, 1903).
· Silent Italian cinema: Book: Silvio Alovisio, Giulia Carluccio (a cura di), Introduzione al cinema muto italiano, Utet, Torino 2014 (chapters 1-5, 9, 10, 12); film: Cabiria (G. Pastrone, 1915).
· Avant-guards: Book: François Albera, Avanguardie, Il Castoro, Milano 2003; a film to be chosen from: Entr'acte (R. Clair e F. Picabia, 1924), Le retour a' la raison (Man Ray, 1923), Ballet me'canique (F. Le'ger, 1924); La roue (A. Gance, 1923).
· Soviet school: Book: Antonio Somaini, Ejzenštejn. Il cinema, le arti, il montaggio, Einaudi, Torino 2011; a film to be chosen from Stačka (S.M. Ejzenštejn, 1924) and Oktjabr (S.M. Ejzenštejn, 1928).
· Advent of sound film: Book: Alberto Boschi, Dal muto al sonoro e Id., Il passaggio dal muto al sonoro in Europa, in Gian Piero Brunetta (ed.), Storia del cinema mondiale, Einaudi, Torino 1999, vol. II, tomo I, Stati Uniti, and vol. I, L'Europa. Miti, luoghi, divi, respectively; film: Blackmail (A. Hitchcock, 1929) in both the silent and the sound versions.
· Classical Hollywood cinema: G. Alonge, G. Carluccio, Il cinema americano classico, Laterza, Bari 2006 (three chapters to be chosen freely along with the films they focus on).
· Neorealism: Book: Stefania Parigi, Il neorealismo. Il nuovo cinema del dopoguerra, Marsilio, Venezia 2014; a film to be chosen from: Roma citta' aperta (R. Rossellini, 1945), Paisa' (R. Rossellini, 1946), Ladri di biciclette (V. De Sica, 1948).
· Nouvelle Vague: Book: Michel Marie, La Nouvelle Vague, Lindau, Torino 2006, film: Les quatre cents coups (F. Truffaut, 1959).
· New Hollywood: Book: Geoff King, La Nuova Hollywood. Dalla rinascita degli anni Sessanta all'era del blockbuster, Einaudi, Torino 2004, film: Easy Rider (Id., Dennis Hopper, 1969).
· Restoration: Book: Stella Dagna, Perche' restaurare i film?, ETS, Pisa 2014, film: Le Voyage dans la Lune (G. Me'lie's, 1902, in both black and white and colored versions, all available on youtube).