European Research and Innovation Policies
A.Y. 2021/2022
Learning objectives
The course aims at analysing the socioeconomic impact of scientific and technological research with a focus on innovation in public services. The context of such analysis is particularly Europe, considering both EU research and innovation policies, and the experience of supernational bodies such as CERN and European Space Agency. The analytical framework is applied welfare economics with a focus on research infrastructures. After a recall of principles of cost-benefit analysis and of the reasons why CBA has been applied to capital-intensive infrastructures (such as in energy and telecommunications), we shall apply CBA to research infrastructures. We shall study the (potential or actual) impact of science on socio-economic welfare and particularly on the delivery of new forms of knowledge-intensive public services, such as for example Earth Observation with satellite, with a discussion of the impact on social inequality.
Expected learning outcomes
Students will acquire: a) an understanding of design and implementation problems of research and innovation policies particularly with a focus on the strategical role of research infrastructures; b) the ability to examine the potential impact of such policies on public services; c) skills in cost-benefit analysis as applicable in new fields
Lesson period: Second trimester
Assessment methods: Esame
Assessment result: voto verbalizzato in trentesimi
Single course
This course cannot be attended as a single course. Please check our list of single courses to find the ones available for enrolment.
Course syllabus and organization
Single session
Lesson period
Second trimester
Lectures will be in presence if there are no different provision by academic and health authorities because of the pandemic
Course syllabus
The general theme of the course is: Economics of science and innovation in public services. After a recall of principles of cost-benefit analysis and why CBA has been applied to capital- intensive infrastructures (such as in energy and telecommunications), we shall apply CBA to research infrastructures. We shall study the (potential or actual) impact of science on socio-economic welfare and particularly on the delivery of new forms of knowledge-intensive public services.Programma
Modulo 1 (20 ore): Strumenti di analisi
1.1 Paradigmi della produzione di scienza
1.2 Richiami di economia pubblica: beni pubblici ed esternalità
1.3 La scienza fra stato e mercato
1.4 Richiami di analisi costi benefici: Analisi finanziaria versus analisi economica
1.5 Prezzi ombra: metodi empirici
1.6 I confronti intertemporali: valore attuale netto
1.7 Incertezza e rischio
1.8 ACB e infrastrutture a rete
1.9 La regolazione delle infrastrutture a rete
1.10 Esempi: energia e telecomunicazioni
Modulo 2 (20 ore): ACB delle infrastrutture di ricerca
2.1 Il quadro europeo e globale: R&D e infrastrutture di ricerca
2.2 La politica della UE
2.3 Un modello ACB per le IR
2.4 Benefici per le comunità scientifiche
2.6 Impatto sul capitale umano
2.7 Impatto diretto sulle imprese: esternalità tecnologiche
2.8 Esternalità relative alle innovazioni ICT
2.9 La propagazione delle innovazioni (aspetti generali)
2.10 Effetti culturali diretti e valori di non-uso
Modulo 3 (20 ore): Studio di casi (lista indicativa, cfr. ARIEL)
3.1 L'impatto socioeconomico del CERN
3.2 Il CNAO (adroterapia del cancro)
3.3 I satelliti di osservazione terrestre (Copernicus)
3.4 La navigazione satellitare (GPS e Galileo)
3.5 I satelliti per telecomunicazioni (i nuovi progetti)
3.5 Human Genome Project
3.6 Bio-informatica
3.7 Le sorgenti di luce di sincrotrone
3.8 La ricerca sulla fusione e sostenibilità energetica
3.9 Scienza e diseguaglianza sociale
3.10 Verso nuove imprese pubbliche basate sulla conoscenza?
Modulo 1 (20 ore): Strumenti di analisi
1.1 Paradigmi della produzione di scienza
1.2 Richiami di economia pubblica: beni pubblici ed esternalità
1.3 La scienza fra stato e mercato
1.4 Richiami di analisi costi benefici: Analisi finanziaria versus analisi economica
1.5 Prezzi ombra: metodi empirici
1.6 I confronti intertemporali: valore attuale netto
1.7 Incertezza e rischio
1.8 ACB e infrastrutture a rete
1.9 La regolazione delle infrastrutture a rete
1.10 Esempi: energia e telecomunicazioni
Modulo 2 (20 ore): ACB delle infrastrutture di ricerca
2.1 Il quadro europeo e globale: R&D e infrastrutture di ricerca
2.2 La politica della UE
2.3 Un modello ACB per le IR
2.4 Benefici per le comunità scientifiche
2.6 Impatto sul capitale umano
2.7 Impatto diretto sulle imprese: esternalità tecnologiche
2.8 Esternalità relative alle innovazioni ICT
2.9 La propagazione delle innovazioni (aspetti generali)
2.10 Effetti culturali diretti e valori di non-uso
Modulo 3 (20 ore): Studio di casi (lista indicativa, cfr. ARIEL)
3.1 L'impatto socioeconomico del CERN
3.2 Il CNAO (adroterapia del cancro)
3.3 I satelliti di osservazione terrestre (Copernicus)
3.4 La navigazione satellitare (GPS e Galileo)
3.5 I satelliti per telecomunicazioni (i nuovi progetti)
3.5 Human Genome Project
3.6 Bio-informatica
3.7 Le sorgenti di luce di sincrotrone
3.8 La ricerca sulla fusione e sostenibilità energetica
3.9 Scienza e diseguaglianza sociale
3.10 Verso nuove imprese pubbliche basate sulla conoscenza?
Prerequisites for admission
English language, microeconomics and statistics
Teaching methods
Lectures, team-work, discussion.
Teaching Resources
Florio M "Investing in science. Social cost-benefit analysis of research infrastructures (MIT Press 2019),
Florio M "La privatizzazione della conoscenza", Laterza 2021
Guide to Cost-Benefit Analysis of Investment ProjectsEconomic appraisal tool for Cohesion Policy 2014-2020
https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/studies/pdf/cba_guide.pdf
Slides in ARIEL
Florio M "La privatizzazione della conoscenza", Laterza 2021
Guide to Cost-Benefit Analysis of Investment ProjectsEconomic appraisal tool for Cohesion Policy 2014-2020
https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/studies/pdf/cba_guide.pdf
Slides in ARIEL
Assessment methods and Criteria
Preparation of a written report, with oral discussion
SECS-P/03 - PUBLIC ECONOMICS - University credits: 9
Lessons: 60 hours
Professor:
Florio Massimo